26. marca 2013

(RC) Recenzia: Mal to byť pekný život

autor: Andrea Coddington
názov: Mal to byť pekný život
originálny názov: Mal to byť pekný život
séria: -
rok vydania: 2009 (Evita Press)
GR:.3.36 / 14 hodnotení

O tejto knižke som prvýkrát počula cez leto. Kamarátka ju dostala na narodeniny a nevedela si ju vynachváliť. Je úplne prirodzené, že ja, knihomoľ som sa rozhodla dať na jej odporúčanie a prečítať si ju. (určite tomu dopomohol aj fakt, že už som od autorky čítala Cudziu krv a veľmi sa mi páčila)

Román nás prenesie do New Yorku, prežijeme radosti i starosti, ktoré hlavná hrdinka zažije. (respektíve zažila, keďže je to skutočný príbeh, ako som sa dozvedela už na začiatku, potom si myslela, že nie lebo meno nie je to isté a nakoniec zistila na jej internetovej stránke, že to je jej vlastný príbeh)

Prvé čo chcem povedať: zbožňujem štýl písania. Keď som sa raz začítala, nedalo sa prestať - príbeh je veľmi pútavý, sviežo napísaný. Autorkine vtipné poznámky ma rozosmiali a neuveriteľne sa mi páčili všetky opisy NY spolu s vysvetlivkami. Nesmiem zabudnúť ani na svoje prekvapenie, že v NY žije toľko Slovákov. Najviac sa mi asi páčil spôsob vyjadrovania. Slovenská kniha skvelo doplnená o anglické výrazy a naše nárečové slová ma úplne dostala. Cez knihu a, samozrejme, autorku som si zamilovala toto veľké jablko a na zoznam miest, ktoré raz musím vidieť pribudlo ďalšie mesto.

,,Mami, spomínala som ti Collina?"
,,Koho?"
,,Collina."
,,Nie!"
,,Aha."
,,A kto to je?"
,,Môj muž."
,,Čo?"
str.117

Odvážna Slovenka odcestovala za veľkú mláku a našla aj to, čo vôbec nečakala - lásku. Príbeh ako vyšitý, pripomína romantické filmy produkované najmä Amerikou. Niektoré pasáže boli ako vystrihnuté z veselých komédií a sladkých filmov. Ibaže toto je skutočný život, skutočný americký sen. Okrem tej dobrej stránky má tak ako všade aj tienistú, ktorú hrdinka zvládala bravúrne.

by haley727.deviantart.com
Nie som si istá, či by som mala postavy nejako špecificky hodnotiť, najmä ak sú reálne, ale predsa len poviem pár slov. Okrem toho, že sa správali tak, ako môžeme čakať od bežných ľudí okolo seba, mi bola väčšina sympatická. Až na celú Collinovu rodinu - tí mi boli nesympatický a na konci to úplne zavŕšili. 

Darina si ma získala hneď na prvých stranách. Zaujal ma jej elán aj schopnosť žiť v prítomnosti.  Celú knihu som jej držala palce, hoci podľa poďakovania som mala byť na škaredý koniec pripravená. Nebola som.

 Mal to byť pekný život mieša veselosť so smútkom v takom pomere, ako aj život. Miestami som sa smiala, inde uškŕňala a koniec bol veľmi smutný. Záverečné kapitoly si vynútili utajované slzičky (pozn.: nečítajte knihu na verejných priestranstvách ako sú napr. nemocnice, tesne pred odbernmi), ktorých by bolo v inom prípade oveľa viac. Ešte aj po dočítaní som nad knihou rozmýšľala a najradšej by som vymyslela veselší koniec. Ako sa Darina popasovala s osudom je obdivuhodné, nie každý by to dokázal takto zvládnuť. Postarať sa o všetko, aj keď je zle.

,,No, tak ja som sa vydala."
,,Kedy?"
,,Včera."
,,Darina!"
,,A teraz ti volám veľkú novinu."
,,Mňa šľak trafí."
str. 117
(na takéto a ešte vtipnejšie vecičky sa môžete tešiť)

Napísať svoj vlastný životný príbeh určite nie je jednoduché. Autorke sa to však podarilo na jednotku s hviezdičkou. Výborná dynamika, vtipnosť skombinovaná priamočiarym dejom a rýchlym spádom ma pohltila a zanechala vo mne emócie

4 hviezdičky

ĎAKUJEM ANTIQUARIAT.SK POSKYTNUTIE RECENZNÉHO VÝTLAČKU

5 komentárov:

  1. Je možné, že aj ja som dnes napísala recenziu na túto knihu? :D Taktiež sa mi páčila :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. knihu som ešte nečítala, ale rada by som :) inak, tiez spolupracujem s Antiquariatom ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. To znie veľmi zaujímavo 8) Napísať vlastný život - to chce odvahu ísť s tým na verejnosť. Predsalen je to iné, keď si človek predstaví, že a to v skutočnosti stalo. Je to hneď reálnejšie, navyše so slovenskými autorkami sa viem vždy lepšie stotožniť a poznávam v knihách veľa vecí aj štýl písania sa mi lúbi. Takže, možno raz sa k tomuto dostanem 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja som od nej tiež čítala Cudziu krv, ale mne sa to vôbec nepáčilo. A hoci recenzia na Mal to byť skvelý život znie skvele a zaujímavo, nechystám sa na túto knihu. Asi má tá prvá skúsenosť s autorkou veľmi odradzuje.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Úžasná recenze :) a knížka samozřejmě taky!

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)