(RC) Recenzia: Šťastlivec

autor: Lenona Štibláriková
názov: Šťastlivec
originálny názov: Šťastlivec
séria: -
rok vydania: 2012 (Hydra)
GR: 4.57

Čo by ste robili, keby ste sa z ničoho nič prebudili a okolo vás by postávali mimozemšťania? Možno to, čo hlavný hrdina Max, a tak by ste sa onedlho ocitli vo vesmírnej lodi sami, len s podivným UI, ktorý neustále trúsi ironické poznámky na výšku vášho IQ. Ako v tak stresujúcich podmienkach nájsť Zem a stihnúť vlastnú svadbu? Ako sa vyhnúť nástrahám, roztúženým kráskam a prenasledovateľom, čo sa len trasú, aby si z vás utrhli kus šťastia? Maxim postupne zisťuje, že jeho osud ovláda šťastie. Niekto si ho namnoží, niekto pritiahne a iný je nútený ukradnúť si ho. Šťastie je obchodnou komoditou, o ktorú sa vo vesmíre nemilosrdne bojuje a preto sa tí, ktorí o neho nemajú núdzu, často stávajú stredobodom pozornosti, o čom sa hrdina čoskoro presvedčí na vlastnej koži.
Lenona Štibláriková je slovenská autorka, ktorá napísala zatiaľ iba jedinú knihu, ale hneď vyhrala súťaž O poklad moravského sklepa, ocenená bola na Fénixcone v Brne roku 2011.

Predpokladám, že žáner sci-fi je plný rôznych mimozemských staníc, robotov a podobných záležitostí, ale fantasy knihu s mimozemšťanmi som ešte nezažila. (neprečítala) Musím sa priznať, že ma z kníh od Hydry oslovila najmenej, lebo obal sľuboval zelených mužíčkov s veľkými hlavami. Aké bolo moje prekvapenie, keď som sa dala do čítania a iba som sa smiala, navyše som nevedela prestať.

Keď humor tak humor. Veľmi rada sa smejem a často sa mi stáva, že nemôžem prestať. V mnohých knihách sú vtipné hlášky, ale táto ma zatiaľ pobavila úplne najviac zo všetkých kedy prečítaných. Nemohla som si pomôcť a smiala som sa na chudáčikovi Maxovi a jeho životnom príbehu, ktorý prebiehal nepredvídateľným spôsobom a rozveselil mňa i moje okolie, keď som čítala úryvky nahlas.

Šťastie je tiež novinkou, lebo hoci som už čítala Šťastlivca od Nicholasa Sparksa, tam šťastie prinášal talizman a nie daná osoba, ktorá ho vyrába vo veľkom. Pravdepodobne vám to znie zmätene, vyrábať šťastie, ale verte mi, kniha ponúka širokú škálu mimozemských kreatúr, dokonca sa dozviete odkiaľ pochádzajú mobilné telefóny - Zem to určite nebola.

Dye-Evolve.deviantart.com
Max je Šťastlivec. Šťastia má na rozdávanie, preto aj to nešťastné, čo sa mi prihodí, sa nakoniec ukáže ako šťastné. Max mi bol od začiatku veľmi sympatický vďaka jeho vtipu a miernej irónií. Dočista môj človek. Aj ďalšie postavy si ma získali, všetky mi boli sympatické. (mne sa nestáva často, že by mi sadol príbeh, postavy a vôbec všetko)

Dej má dynamický spád, odohráva sa vo vesmíre. Max hľadá svoju domovskú planétu, čiže Zem. Ibaže Zem je zjavne zakázaným územím pre drtivú väčšinu nepozemských obyvateľov, a teda nikto netuší, ako sa tam dostať. Najprv je jediným Maxovým pomocníkom precitlivelý autopilot vesmírnej lode, no veľmi rýchlo sa ich posádka rozrastie o špecifické bytosti. Maxovi sa na ceste prihodí veľa rôznych vecí, na ktoré bude do smrti spomínať, keď sa mu podarí dostať na Zem. No podarí sa mu to?

Budem sa opakovať, ale myslím, že je potrebné zdôrazniť, ako dobre sa mi kniha čítala. Zhltla som ju za dva dni a veľa som sa nasmiala. Páčil sa mi štýl písania, nenáročnosť knihy a najmä to, že som si pri nej poriadne oddýchla a dostala ma do paralelnej dimenzie môjho vlastného vesmíru.

Hlavný hrdina nemal núdzu ani o dámsku spoločnosť a pri jeho boku sa vystriedalo veľa vesmírnych diev, čo sa za ním plašili ako zmyslov zbavené. (to jeho šťastie!) Dovolím si tvrdiť, že Max nie je práve romantická duša, a často ho jeho príťažlivosť dostávala do situácie, keď nevedel, čo si počať. Koniec dobrý, všetko dobré. (žiaden žiarlivý manžel nepomstil česť svojej ženy. hm, niežeby sa nepokúšal)

Dojem & Odporúčania
Šťastlivca môžem jednoznačne odporúčať ako knihu pre každého. Osloví starých, mladých, všetkých. Je to ideálny darček pre kamarátku, kamaráta, súrodencov. (aj môj recenzný výtlačok mal pokračovať ďalej, ale príliš sa mi zapáčil. nie som schopná sa s ním rozlúčiť, čiže ostáva u mňa)

+ odporúčam: výborná kniha na oddych a zasmiatie nielen pre veselé povahy
- neodporúčam: môžem len odporúčať

5 hviezdičiek a obrovské odporúčanie