1. mája 2012

Review: Dokonalý pár

autor: Ally Condie
názov: Dokonalý pár
originálny názov: Matched
séria: Dokonalý pár
rok vydania: 2010; SR: 2012 (Ikar)
zroj obalu: www.martinus.sk

Cassia ma dokonalý život. Jej rodičia majú dokonalý život. Jej najlepší priateľ, Xander, má dokonalý život. Každý má dokonalý život, pretože vo svete, kde žije - a ktorý vytvorila spoločnosť - je všetko jednoducho dokonalé. Cassia práve dovŕšila sedemnásť rokov a účastní sa banketu, kde spozná svojo životného partnera. Toho, samozrejme, vybrala spoločnosť tak, aby bol dokonalý. Zdá sa, že aj bude, keďže jej dokonalým partnerom má byť práve Xander. Akoby o tom vôbec mohla pochybovať? Pozná ho celý život a doteraz sa ani neodvážila pomyslieť, že by s ním strávila viac než detstvo. Prekvapenie ju čaká doma, keď si chce pozrieť ´Pravidlá pre dvorenie´, nahraté na špeciálnej karte. Na displeji sa síce zobrazí Xander, no po niekoľkých sekundách zmizne. Namiesto jeho tváre sa ukáže iná tvár, ktorú Cassia tiež pozná. Je to Ky. Ky z konca ulice sa dokonca ani nezapojil do partnerského programu. Ale čo ak by práve on mal byť jej partnerom, nie dokonalým, no predsa tým najlepším pre ňu?

Mám veľmi rada zelenú farbu, nie síce takú neonovú, aká je použitá na obale a aj Cassiine šaty som si predstavovala inej farby, no obálka je napriek tomu veľmi zaujímavá. Dievča zatvorené v sklenenej guli tvoriacej jej svet, bezpečnej a známej, predsa však krehkej a malej, nepostačujúcej. Veľmi rýchlo sa môže rozsypať. Obálka zvládnutá na jednotku, vyjadrujúca posolstvo knihy.

V poslednom čase sa roztrhlo vrece s dytopickým žánrom. Kníh v ňom stále pribúda. Každá z nich je svojim spôsobom jedinečná, ale zápletka je tá istá - boj jedinca proti spoločnosti (Pripomína mi to romantizmus - ibaže sa to nekončí smrťou hlavného hrdinu. Teda aspoň HG sa neskončili.), pričom sa zdá, že nemôže uspieť. Cassia a aj ostatní aspoň nachádzajú nejaký zmysel vo svojom boji a veria mu.

Učite ste si všimli (ak ste čítali pozorne), že som v krátkom obsahu použila slovo dokonalosť (v rôznych tvaroch) často. Nespôsobila to moja neznalosť synoným - chcela som tým vyjadriť niečo, čo sa ani v krátkosti inak vyjadriť nedá. Keď sa nad tým  zamyslím, je to až desivé - myšlienka, že všetko bude dokonalé - narodenie, škola, životný partner, práce, miesto na bývanie, dokonca smrť. Možno ani je tak desivé ako umelé, to všetko bolo umelé a Cassia na to prišla. No nezaplatí len ona.

Starý známy ľúbostný trojuholník (takáto romantika sa mi už nepáči, je to takmer v každej knihe) je ozvláštnený už vykonaným výberom, nevybrala si síce Cassia, ale Xander je schválený spoločnosťou, zatiaľ čo Ky je vydedenec. Páčilo sa mi prevedenie romantických častí aj použitie básní (aj keď si myslím, že autorka si mohla vybrať lepšie). Dokonalý pár, nie je len zobrazením vzbury, ktorú už dotvorí len hlavná postava (tak to bolo napríklad v HG či Škaredých). V prvom rade ide o zobrazenie lásky medzi ľuďmi a o túžbe po možnosti vlastného výberu.

Dokonalý pár si podľa môjho názoru zaslúži štyri hviezdičky, ak pre nič iné, tak pre novotu, ktorú zaviedlo do sveta sci-fi young adut literatúry. Knihu som zaradila aj do fantasy, pretože takáto dokonalosť nikdy nepríde - a ak áno, bude to v ďalekej budúcnosti.

hodnotenie: ****

4 komentáre:

  1. Dnes som Dokonalý pár akurát dočítala. A či sa mi páčila? Hm, aj áno, aj nie. Páčila sa mi základná myšlienka dokonalého sveta, ktorý je vlastne plný chýb práve preto, lebo je zdanlivo dokonalý. A páčil sa mi Ky, aj keď som sa o ňom v podstate dozvedela len figu borovú :) No chlap, ktorý má rád básničky a sám ich aj píše - tak to je neodolateľné. Cassiu som vnímala akosi neutrálne, nevytvorila som si k nej žiadny vzťah a Xandra mi bolo občas ľúto, ale on sa s tým všetkým hádam nejako vyrovná :) Vadilo mi jedine to, že sa príbeh skončil prakticky vtedy, keď sa konečne rozbehol - prečo nemôžu spisovatelia napísať jednu knihu? Prečo musia robiť trilógie, tetralógie atď? Neznášam to, lebo zvedavosť ma občas až zabíja. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Xander išiel akosi mimo mňa, vôbec som sa na neho nesústredila. :-) Ky bol úžasný (podľa mňa je každý hrdina, ktorý to nemá ľahké a od začiatku to s ním vyzerá biedne) A Cassia, no o tej som akosi ani neuvažovala :D Ale súhlasím, že konečne by niekto mal napísať jednu poriadnu knihu a nie samé kúskovanie na časti.

      Odstrániť
    2. Hjaj tých hrdinov, čo to nemajú ľahké, ani nespomínaj, ja na nich mám takú slabosť, že to sa už môže nazývať aj závislosťou :D Asi je niečo pravdy na tom, že baby priťahujú zlí a tajomní chlapi, ktorí nejakým spôsobom vytŕčajú z davu :)

      Odstrániť
  2. Tak o téhle knížce už jsem slyšela spoustu věcí a jen doufám, že si ji dřív nebo později přečtu. Slyšela jsem na ni jenom samou chválu ;)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)