14. mája 2012

Review: Divergencia

autor: Veronica Roth
názov: Divergencia
originálny názov: Divergent
séria: Divergencia
rok vydania: 2011; SR: 2012 (Slovart)
zroj obalu: www.martinus.sk


Šestnásťročná Beatrice žije vo frakcii Sebazaprenie, ale nedokáže sa do nej úplne vžiť. Nevie byť obetavá a myslieť predovšetkým na druhým napriek svojim snahám. S blížiacim sa testom, do ktorej frakcie sa hodí, je stále viac a viac nervózna. Vie, že test nemusí ovplyvniť jej výber frakcie, ale takisto vie, že jej rodina chce, aby ostala v Sebazaprení. Výsledky testov sú mätúce, ale výber je stále na nej. Rozhodne sa opustiť všetko a všetkých a jej voľba padne na Neohrozenosť - frakciu, kde chce začať nový život bez sebazapierania, tichosti, pokory. To ešte netuší, že bude musieť zložiť zložitú vstupnú skúšku, že ju čaká tvrdý tréning, a že skrývať svoje tajomstvo nebude vôbec ľahké. Po prvýkrát však  nachádza priateľov, učí sa fungovať v spoločnosti rôznorodých ľudí tvoriacich celok, ale prvý raz zažije aj otvorené nepriateľstvo. Okrem toho, vo vzduchu niečo visí a nie je to dobré. Ibaže odhalenie môže prísť až príliš neskoro.

Trailer nepatrí k tým vydarenejším. Celkovo na mňa pôsobí dosť nudne, myslím, že k takejto knihe plnej neohrozenosti a rizika by sa hodilo niečo viac extrémne alebo aspoň viac dynamické než len trocha ohňa - aj hudba znela zvláštne, neustále bubnovanie sa mi tam vôbec nehodilo.

Obálka vystihuje knihu veľmi dobre. Horiaci znak sa síce nedá jednoznačne určiť na prvý pohľad, no s čítaním vysvitne, že je to oheň - znak Neohrozenosti. Keď som si prečítala zadnú stranu obálky, mala som pocit, že Divegencia sa bude podobať na Dokonalý pár, mýlila som sa. Podobajú sa akurát v rozhodnutiach, no Beatrice sa môže rozhodovať sama za seba, sama je strojcom svojho osudu. Všetko závisí na jedinom rozhodnutí - to už nikdy nemôže vziať späť, ale môže ho tisíckrát oľutovať.

Páči sa mi, že autorka sa rozhodla pre okamžitý skok do deja a nezvolila najprv podrobný opis súvislostí, takže sa k informáciám dostávame počas plynutia deja. Očakávame ich a prevraciame jednu stránku za druhou. Vykreslenie dôvodu vzniku piatich frakcií bolo zaujímavé, aj keď veľmi krátke. Iba niekoľko viet o každej. Postupne sa dozvedáme viac o Sebazaprení, Neohrozenosti, Informovanosti, ale Otvorenosť a Harmónia ostávajú akosi bokom.

Drobný spoiler ohľadom výberu frakcie (aj keď si myslím, že väčšine je jasné, čo si vyberie aj bez prečítania knihy)
Keď som s knihou začínala a bola som ešte len na začiatku, mojím prvým dojmom bola myšlienka, že tí Neohrození sú len jedna veľká banda narušených ľudí so samovražednými sklonmi. Miestami som mala pocit, že autorka ich tak vykresľuje naschvál - šialenci, čo vyskakujú z idúceho vlaku a netrápi, že sa môžu zabiť, lebo je to prejav odvahy.
,,Moja krv kvapká na koberec medzi dvoma nádobami. Potom s povzdychom, ktorý nedokážem zadržať, natiahnem dopredu ruku dopredu a krv zaškvrčí v ohni. Som sebecká a odvážna"
Dynamika knihy sa stupňuje smerom ku koncu. Veľmi sa mi páči spôsob akým autorka našla rovnováhu medzi romantikou, akčnosťou a šialenstvom. (Síce nebolo veľa úrazov, ale aj tak. Naskočiť na idúci vlak?) Originálna je aj posadnutosť Neohrozených prekonaním strachu, snažia sa mu čeliť za každých okolností, aby ich nebrzdil.

Trish je vzdorovitá, tvrdohlavá, hrdá a stopercentne šialená. Nemám proti nej nič, ale dokáže sa správať ako päťročné trucovité decko a prehnane sa sústredí na svoje okolie, za každú cenu chce pôsobiť ako skala. Občas ju aj dokonca pripomína nedostatkom citu. Ten v nej vzkypí až počas prítomnosti ich trénera, Štyri. (Netuším, ako sa to v tomto kontexte správne skloňuje. Nechápem ani výber tohto mena - neskôr sa síce vysvetľuje, ale mne až príliš pripomína kniho Som číslo štyri.) Okrem fešného, trocha desivého Štyri-ho, sa dočkáme aj tých zlých, v Divergencii samozrejme aj trocha šialených a poriadne sadistických postáv.

Hodnotenie bolo pôvodne nižšie, než nakoniec je, ale ako sa dej vyvíjal (A priznajme si, ako sa objavil Štyri a všetko okolo neho) nastalo zlepšenie a koniec tiež nebol nudný, rozhodne stál zato.

hodnotenie: ***

6 komentárov:

  1. Ten trailer mi pre Divergenciu tiež nepríde až taký výstižný, no spracovaný je skutočne skvele. Symbol Neohrozenosti v plameňoch! :) Majú skvelých grafikov :D
    Súhlasím s tým, že frakcie dostali v Divergencii málo priestoru... mňa tá myšlienka tak nadchla, a ostatné frakcie (ktoré sa mi páčili viac, než Neohrozenosť(A)) boli popri tom prúde akcie akosi zanedbané... aj v tom zvyšku s tebou zväčša súhlasím :) A hej, meno Štyri je mierne problematické:DD

    OdpovedaťOdstrániť
  2. No, dobre napísané, i keď ja som Divergent milovala na 5 hviezdičiek, Trissina "bezcitnosť" a celkovo jej povaha mi vyhovovala s Tobiasom som si ich zamilovala.:)
    Ale tak každý môže mať iný názor, že.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. To je spoileroidníí! :D (to, kterou frakci si vybere). Já to ještě nečetlááá! :D
    Mně se hudba u traileru docela líbí. I když souhlasím, že by mohl být lepší...
    Každopádně, obálku má boží, nádherně voní (jsem knížkofeťák) a vrháme na sebe toužebné pohledy z police, na které ji mám jako klenot. Už se těším, jak si najdu čas a přečtu si ji. :))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mrzí ma to, vôbec som si to neuvedomila, skúsim to nejak opraviť. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. No trailer graficky celkem fajn, ani ta hudba mi nevadí, ale je takový o ničem. Abych tak řekla.
    Dokonce jsi snad první člověk, kterého vidím, že Divergenci hodnotí jen průměrně. Ale každý má svůj názor.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Hodně lidí si Divergenci chválí a já si ji strašně přeju pořídit. *.* -zdá se mi to, nebo je těch knih, které chci více, než těch které mám doma? o.O :D

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)